Onlinehandel – en inledning

Author: | Posted in Onlinehandel No comments

Efter en ganska ryckig start för några decennier sedan har onlinehandel, eller e-handel, blivit riktigt populärt i de flesta i-länder. Det hela började faktiskt redan på 90-talet då en del stora koncerner, som till exempel Amazon, började att sälja saker över internet. En viss rädsla existerade i början när det gällde betalning med kort eftersom många kunder kände att det kanske inte var så säkert att fylla i sina kortnummer på nätet för att sedan skicka dessa till de aktuella företagen. På den tiden var denna rädsla till viss del befogad då en hel del kortnummer stals via internet, men idag betraktas kortbetalning via nätet som en säker betalningsmetod. Man skulle kunna tro att onlinehandeln är något tillfälligt, men den har visat sig göra stor skillnad i människors vardag. Att till exempel handla mat online blir allt vanligare.

Couple shopping online at laptop computer - Two young friends watching a video on a notebook in the living room, view from above

Varför onlinehandel?
Då e-handel var ett nytt begrepp kanske de flesta fördelarna med denna typ av handel inte framstod som självklara. I dag, när onlinehandel är ett okomplicerat val för de flesta, har naturligtvis fördelarna blivit mer uppenbara.

  1. Eftersom de nödvändiga fysiska lokalerna som behövs för handel kan hållas på ett minimum kan naturligtvis e-handelsföretagen pressa priserna.
  2. Inköp kan göras i princip jämt, 24 timmar per dygn, 7 dagar i veckan.
  3. Utbuden kan vidgas signifikant då alla varor till försäljning inte behöver lagerhållas.
  4. Att åka till en viss butik är ej nödvändigt när det gäller onlinehandel. Alla inköp kan göras framför en dator i hemmet.
  5. De beställda varorna kommer till ditt närmaste postutlämningsställe.

Så, finns det inga nackdelar?
Som nämnts ovan existerade en del nackdelar framför allt i början av onlinehandelns era. Det som kan nämnas i dag är att kunden naturligtvis måste stå för en fraktkostnad. Vidare existerar i de flesta fall en viss väntetid på vanligtvis några dagar efter en beställning innan varan når fram till kunden. Dessa två nackdelar har visat sig vara överkomliga för de flesta konsumenter, och det är väl nog numer en vanesak att man till exempel får vänta några dagar på sin vara.